Bentley övergår till elmotor

Brittiska lyxbilstillverkaren gör en kraftig övergång från bensin till el. Deras vision är att samtliga bilmodeller ska drivas på el vid starten av nästa decennium och om redan 6 år ska alla bilar vara elektrifierade. Bentley, som alltid varit associerat med robusta, törstiga bensinmotorer med fantastisk prestanda kommer inom snar framtid vara eldriven.

Det 101-åriga företaget gör alltså en stor utfasning av bensinmotorn och deras fabrik i Crewe, söder om Manchester har godkänts som koldioxidneutral. Åtgärderna bakom detta resultat är återvinnande av vatten, trädplantering och användning av förnybara bränslen. Bentley kommer också ställa hårdare krav på sina underleverantörer så att allt material i bilarna ska vara hållbart producerat. Företagets resonemang bakom detta är att framtida lyxköpare kommer att vilja komma åt känslan av handgjorda bilar men utan att få dåligt samvete.

Jättesuven Bentayga är Bentleys första laddhybrid och lanserades förra året vilket kan symboliseras som startskottet för kommande bilgenerationer. Den första renodlade elbilen förväntas komma till 2025. Söker du på EXP 100 GT får du en rejäl föraning av vad som kan väntas, minst sagt lyxig.

Genom denna omställning har Bentley aviserat nedskärningar som innebär att 800 av 4.000 medarbetare får lämna sina anställningar. Bolaget, som kämpar med lönsamhetsproblem, räknar med att kunna visa svarta siffror för 2020 trots coronapandemin.

En viktig fråga inom denna hållbarhetsdebatt är givetvis tillverkning av elbilarnas batterier. Även fast bilen i sig inte släpper ut några avgaser är produktionsprocessen väldigt generös med koldioxidutsläppen. Processen är väldigt energikrävande och batterierna kräver metaller som kobolt.

Hur Bentley ska lösa de frågorna på ett hållbart sätt är oklart, och är ingenting som bolaget nämner i sitt besked att skrota bensinmotorerna och bli ett helt elektriskt bilföretag. Kanske kan ägaren Volkswagens stora investeringar i svenska batteritillverkaren Northvolt vara en del av lösningen på problemet med bilarnas koldioxidskuld.

Lämna en kommentar