Misstaget många av oss gör till frukost

En god och hälsosam frukost sätter verkligen tonen för hur resten av dagen ska se ut. Redan här, vid första måltiden, gör många av oss misstag. Här är den vanligaste missen – och hur du undviker den.

Single post hero
Foto: PISCHA STRINDSTEDT, PERSONLIG TRÄNARE (T.H.)

Frukost är en riktig vattendelare. Medan vissa älskar frukost och väljer att lägga ner mycket tid och energi på den så finns det andra som gärna skippar dagens första måltid. Oavsett vilken kategori du tillhör så är frukost viktigt – och speciellt rätt sorts frukost.

”Många börjar fel ände”

Pischa Strindstedt har varit intresserad av träning och hälsa så länge hon kan minnas och jobbar i dag som personlig tränare. För att få en sund livsstil menar Pischa att mat och träning går hand i hand:

– Jag skulle nästan säga att många börjar i fel ände och tar sig alldeles för mycket vatten över huvudet när det kommer till träning – maten är absolut viktigast. Många gör missen att få i sig för lite mat kontra hur mycket man tränar eller att du äter för mycket mat och rör dig för lite. Maten är där man ska börja.

Det här är något som även gäller dagens första måltid – och misstaget många gör: De äter helt enkelt fel typ av frukost.

– De som äter frukost bombar på med hur mycket som helst. Sedan är det de som är dåliga på frukost och slänger i sig något bara för att, säger Pischa och fortsätter:

– Det gäller att fråga sig vad man ska göra under dagen. Om du exempelvis ska träna är en yoghurt inte rätt frukost för dig den morgonen eftersom det inte ger tillräckligt med energi.

”Du måste få i dig protein efter du har tränat”

Att inte äta frukost direkt när man vaknar behöver faktiskt inte vara någon katastrof. Om du behöver låta kroppen vakna till lite innan du kan börja fundera på frukost är det helt okej. Men om du väljer att träna innan du äter är det något som är extra viktigt att komma ihåg när det gäller just frukost.

– Du måste få i dig protein efter du har tränat, det är nämligen kroppens byggstenar. Om du vill bli starkare och utvecklas i din träning är protein något av det absolut viktigaste.

Proteingröt är ett bra alternativ för dig som vill må bra samtidigt som du inte behöver lägga ner tid du egentligen inte har på morgonen.

– Det är perfekt om du morgontränar eller som ett mellanmål. Om du tränar sena kvällar, och tycker att det är jobbigt att äta en stor måltid efteråt och redan ätit middag före träningen, då är det också ett riktigt bra alternativ. Man får enkelt i sig det man behöver, säger Pischa.