Kickstarta träningsåret med fyra enkla förändringar

Nytt år, nya möjligheter. Det behöver inte vara svårt att ändra sina vanor för att få en sundare livsstil. Här är några enkla sätt att ta kontroll över din hälsa.

Single post hero
Foto: PISCHA STRINDSTEDT, PERSONLIG TRÄNARE.

Att gå ner i vikt är ett återkommande nyårslöfte. Ett vanligt misstag många gör i samband med löftet är att ändra hela sin livsstil direkt – något som kan bli svårt att hålla. De små förändringarna kan verkligen göra underverk. Pischa Strindstedt, personlig tränare, tipsar om några enkla sätt att kickstarta det nya, mer hälsosamma, året.

Se dina vanor svart på vitt

– Till en början kan man föra någon form av dagbok. Ta en vecka där du fyller i exakt vad du äter, hur mycket du rör på dig och hur du rör på dig. Efter de första sju dagarna kan du gå igenom dina anteckningar och se hur det faktiskt ser ut – och vad du kan ändra på.

– När du för en dagbok ser du tydligare var det brister. Kanske du kan lägga till ett mellanmål? Eller välja att gå till jobbet istället för att ta bil eller buss? Det är lätt att ljuga för sig själv när du har allt i huvudet.

Starta varje dag på rätt sätt

– Man kan tänka på att börja dagen på ett hälsosamt sätt. Ät en bra och nyttig frukost och lägg in lite träning eller aktivering som du mår bra av. Då kommer dagen automatiskt att följa i samma, hälsosamma tecken.

– Om du tränar på morgonen är det viktigt att få i dig protein efteråt. Proteingröt är perfekt om du ska morgonträna!

Träna med en vän

– Ett bra sätt att säkerställa att träningen faktiskt blir av är att teama upp sig med en kompis. Det är ett väldigt bra knep för att hålla motivationen uppe, genom att peppa varandra.

Ta inte på dig för mycket

– Det vanligaste misstaget när det är dags att börja träna är att ta vatten över huvudet. Boka inte upp dig på tusen pass på en vecka. Om du börjar från noll är det lagom att träna ungefär var tredje dag, det är inte heller så svårt att få till. Det är ungefär två timmar i veckan det handlar om och väldigt viktigt med tanke på att många nu har stillasittande jobb. Sedan kan du öka successivt varannan vecka med mer träning om du har hållit dig frisk och kroppen känns stark.